
“TheWorld is Swimming in a Sea of Rumors”:
Influence Operations Associated with El Fagr
Newspaper (Egypt)

Renée DiResta, Tara Kheradpir, Carly Miller
Stanford Internet Observatory
April 2, 2020

io.stanford.edu



Contents

1 Summary 3

2 Key takeaways 3

3 Summary Statistics 3
3.1 Accounts . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 3
3.2 Tweets . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 4
3.3 Domains & Content . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 4

4 Background 5
4.1 El Fagr . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 5
4.2 Past Takedowns for Coordinated Activity Originating in Egypt 6

5 El Fagr Takedown, April 2020 8
5.1 Themes & Behaviors . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 8
5.2 Arabic-language Content . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 9

6 English-Language Content 14

7 Closing 20

2



1 Summary

On April 2, 2020 Twitter announced the takedown of a collection of data sets
attributed to state influence operations in several countries. One of those
datasets was attributed to actors within Egypt – specifically, accounts linked
to the El Fagr newspaper. El Fagr has previously been named in coordinated
inauthentic activity takedowns on Facebook and Instagram, which took down
a network related to their pro-Egyptian government activity in October 2019.

As with several other influence operations executed in the MENA region pre-
viously attributed to Saudi Arabia, Egypt, and the UAE, the content consisted
of a mix of auto-generated tweets from religious apps, commercial content,
news content (often propaganda in support of the party or politician behind
the operation), as well as subversive political astroturfing content created by
accounts that appear to be fake people. The political astroturf identities were
often created within a tight time cluster and subsequently deployed towards
a particular topic, often the discussion of a specific incident, with very little
additional chatter or any significant persona development.

This takedownassessment explores the tactics, techniques, and themesunique
to this Egypt-attributed Twitter network, and discusses several commonalities
with El Fagr’s past coordinated inauthentic behavior.

2 Key takeaways

• News properties were at the center of this network. Several appeared
to be legitimate organizations, such as El Fagr itself, and other outlets
based in UAE and Yemen.

• Some handles that appeared to be news outlets were fabricated prop-
erties that had Twitter presences with “news” in the name, but did not
appear to be linked to any websites or authors of any content. Some had
names that tried to create the perception that they were affiliated with
legitimate news organizations (ie, @Foxnewseurope_f).

• Fabricated personalities were created in batches, some serving as con-
tent creators, and others serving as content amplifiers. The creators
would tweet “original” messages nearly simultaneously (3-6 accounts
would put out the same text but not engage with each other), and then
outer networks of “disseminators” would amplify all of the creators.

• The topics in this Egypt-attributeddata set hadhighoverlapwith topics in
past Egypt-attributed takedowns: negative content about regional rivals
such as Qatar and Iran, positive tone towards the Egyptian government.

3 Summary Statistics

3.1 Accounts

The El Fagr takedown consisted of 2541 accounts and 7.9 million tweets, split
primarily between Arabic ( 84.5%) and English language (3%) content. The
accounts were created between October 16, 2008 and September 25, 2019, with

3



several high-volume spikes on specific days (ie, 56 usernames consisting of
random patterns of numbers and letters created within three days in Decem-
ber 2014). They were most active in 2015, and again in late 2019. They had
a mean follower count of 6684, though this was skewed by 5 accounts with
upwards of 500,000 followers (the largest had over 1.35 million followers).

3.2 Tweets

Of the tweets, 3.9 million appeared to be originally-created content, while 4
million were retweets. Average engagement was low (<1 per tweet), and the
tweet with the highest engagement generated a total of 18,630 likes, replies,
and retweets. When considering engagement on a per-account basis, two of
the top five accounts were related to El Fagr newspaper directly: @ElfagrNews
and @ElfagrFan.

3.3 Domains & Content

Themost-shared top-level domainswere split between religious content, news,
and social posts on other platforms. The religious content was largely auto-
mated, coming from dedicated client apps. The most shared domain in the
data set was du3a.org, with 776,910 instances. Another religious domain was
ghared.com, which runs a charity auto-tweeting app, and zad-muslim.com,

4



which notes that its app will tweet the Quran for you “with your life and after
your death” (translated). The news domains shared included the sites asso-
ciated with Twitter accounts that came down in the operation, such as alya-
manalaraby.com/elyamnelaraby.com, almashhadalaraby.com, and elfagr.org.
The accounts also shared links to posts from Instagram andYouTube accounts,
including their own.

The most-used hashtag in the data set was يبرعلا_نميلا , which is the name of the
newspaper elyamnelaraby.com; each of the news organizations appears in the
hashtags. A few of the top hashtags were religious in nature (ie, “Quran” and
“hadith”). Of the rest, many focus on Qatar, Iran, and other regional neighbors
who were the subject of the narratives in the influence operations. While not
a hashtag, the third most common mention in the data set - 123,337 times -
was the editor-in-chief of El Fagr, @MostafaThabetM.

4 Background

4.1 El Fagr

El Fagr (‘the dawn’), the newspaper at the center of the takedown, is a “sensa-
tionalist” Egyptian weekly newspaper established in 2005 and based in Cairo.
The paper’s focus is domestic Egyptian politics. It is owned by Al-Fagr for
Printing and Publishing, Inc, and its Editor-in-Chief is Mustafa Thabet, an
Egyptian academic. It publishes content online to its website, elfagr.com,
created on July 8, 2009.

El Fagr’s social presence has, in the past, consisted of Facebook Pages (most
removed in an earlier takedown in October 2019; see Section 4.2 below),
LinkedIn, Twitter, and YouTube accounts. The @ElfagrNews Twitter account
was created on January 25, 2011. It initially pushed primarily Facebook-
generated English language tweets that announced posts of photos, etc before
turning into themouthpiece of the paper. The LinkedIn andYouTube accounts
remain active as of the writing of this report. Three twitter handles associated
with the newspaper, @ElfagrNews (867,061 followers), @ElfagrFan (38,820),
and @ElfagrSport (25,492) were removed in this April 2020 takedown. The
newspaper has several Android apps in the Google Play Store, including one
for the Fan and one for the Sport subsets of its content.

5

https://en.wikipedia.org/wiki/El_Fagr
https://en.wikipedia.org/wiki/El_Fagr


Figure 1: The El Fagr News app and related products

Figure 2: The El Fagr News YouTube profile, translated by Google Translate
and showing engagement

4.2 Past Takedowns for Coordinated Activity Originating in Egypt

Facebook and Twitter have taken down coordinated inauthentic activity at-
tributed to Egypt on several occasions, and on one occasion, to El Fagr specifi-
cally.

In August 2019, Facebook removed 259 Facebook accounts, 102 Facebook
Pages, five Facebook Groups, four Facebook Events and 17 Instagram accounts
for “coordinated inauthentic behavior” that originated in the UAE and Egypt
and focused on Libya, Sudan, Comoros, Qatar, Turkey, Lebanon, Syria, Jordan

6

https://about.fb.com/news/2019/08/cib-uae-egypt-saudi-arabia/


andMorocco. They posted about a range of local and political topics, including
“alleged support of terrorist groups by Qatar and Turkey, Iran’s activity in
Yemen, the conflict in Libya, successes of the Saudi-led coalition in Yemen,
and independence for Somaliland.” Facebook attributed the activity to two
marketing firms: NewWaves in Egypt, and Newave in the UAE.

In October 2019, Facebook noted the removal of another Egyptian network
that appeared to be a respawn of the August 2019 takedown. There was an
additional, distinct second network taken down, also originating in Egypt -
that one associated specifically with El Fagr. Specific to that second network,
Facebook’s announcement notes the removal of 163 Facebook accounts, 51
Pages, 33 Groups and 4 Instagram accounts originating in Egypt that were
involved in coordinated inauthentic behavior, which focused on Somalia,
Yemen, Saudi Arabia, Sudan, Yemen, Tunisia, Iran, Turkey, Lebanon and
Qatar:

Thepeople behind this activity used fake accounts— someofwhich
had previously been disabled by our automated systems — to man-
age Pages posing as independent local news organizations, post
in Groups, amplify their content and drive people to off-platform
domains. Some of these Pages appear to be purchased and some
changed names over time. The Page admins and account owners
typically posted about domestic news and political topics including
content in support of the United Arab Emirates, Saudi Arabia, and
Egypt; criticism of Qatar, Iran, and Turkey; and Yemen’s southern
separatist movement. Although the people behind this activity
attempted to conceal their identities, our investigation found links
to an Egyptian newspaper El Fagr.

An independent assessment of the El Fagr network was performed by Atlantic
Council’s Digital Forensic Research Lab (DFRLab), which found evidence of
coordination among the pages, such as the creation of identical posts within
a short timeframe. It also highlights manipulative activity specific to El Fagr
Editor-in-Chief Mostafa Thabet, who, ironically, has articles on his personal
blog in which he states that the world is swimming in a sea of rumors, and
rumors must be confronted. DFR’s assessment notes, “A majority of the re-
moved pages posted content about Egyptian politics, praising the current
government led by President Abdel Fattah el-Sisi and denouncing the Muslim
Brotherhood for sowing chaos in Egypt.” Some of the most positive posts,
presenting the President as a beloved leader responsive to his people, appear
to have been “timed to coincide with the recent protests against el-Sisi.”

Finally, in February 2020, 333 Facebook accounts, 195 Pages, 9 Groups and
1194 Instagram accounts linked to two Egyptian marketing firms, NewWave
and Flexell, were taken down. Here, again, the people behind the network
used a combination of authentic and fake accounts to direct people to off-
platform websites, game engagement metrics, and spread content. Similarly,
they created fake local news pages, and discussed topics related to geopolitical
issues in Libya, Turkey, Qatar, Iran, and Iraq including:

• Alleged support of terrorism by Qatar, Turkey and the Tripoli-based
Government of National Accord

7

https://about.fb.com/news/2019/10/removing-coordinated-inauthentic-behavior-in-uae-nigeria-indonesia-and-egypt/
https://medium.com/dfrlab/facebook-removes-assets-connected-to-egyptian-newspaper-el-fagr-7ff5e5b41f78
https://medium.com/dfrlab/facebook-removes-assets-connected-to-egyptian-newspaper-el-fagr-7ff5e5b41f78
https://about.fb.com/news/2020/03/february-cib-report/


• The war in Libya

• Recent protests in Iran and Iraq

• The killing of Iranian General Qassim Suleimani and Qatar’s alleged role
in it

• The alleged spread of diseases in Qatar, and migrant workers’ rights in
Qatar

• Women’s rights in Turkey

• The Huthi movement in Yemen (covered negatively)

The content also included positive commentary about Egypt, Saudi Arabia,
and UAE. The takedown report notes, “We identified this activity as part of
our follow-on investigation into the coordinated inauthentic behavior in the
region we had previously removed in August and October 2019.” At this point,
Facebook permanently banned the companies from operating on its platform.

The Twitter takedown discussed in this report appears to be directly con-
nected to Facebook’s October 2019 El Fagr takedown; while it is additionally
thematically similar to the August 2019 and February 2020 content, there is
no platform attribution directly linking the activity to those other networks.

5 El Fagr Takedown, April 2020

5.1 Themes & Behaviors

News-related accounts

• There were 56 accounts in the data set that purported to be media prop-
erties, as assessed by the presence of the word “news” in their handles.
Several of these are related to regional and local media properties with
established websites, such El Fagr, as verified by links to Twitter profiles
on their websites. Others appear to be piggybacking on the names of
real news publications, such as “@Skynewseurope_e” and “@Foxnewseu-
rope_f”, with no actual affiliation. A small set appear to be creations that
say they are news sites, but have minimal followers and no discoverable
content.

• Of the handles representative of authentic media properties, @Egypt-
NewsLive3,@Dreamtveg,@Fnews_French (ForsanNews), @Q8,@elyam-
nelaraby, were among the largest by follower count. Several of these
properties still have active social media accounts on other networks.
For example, @alyamanalaraby / @elyamnelaraby’s Facebook and Insta-
gram accounts are down, though its YouTube account is active here. The
account @q8, the highest by follower count in the data set with 1.3MM
followers, is a Kuwait news org; its Instagram remains active.

• Several of the largest accounts in the data set used the shorthand “Q8”,
which refers to Kuwait. Examples include Q8Heey, IstanbulQ8, q8, Q8_-
Newz bios, Their bios claim to be Kuwait-based. Most of those appear to
be largely automated.

8

http://forsan.news/ar/home
https://www.youtube.com/channel/UCorgK1ILw1Bp8kkRzE7fFsg/videos
https://www.instagram.com/Q8/


• Therewas significant coordinated amplificationof El Fagr’s editor,@MostafaTha-
betM, with over a hundred thousand retweets, not only from the pa-
per’s own twitter handle, but from a collection of likely-fake accounts.
The retweeted content often included inflammatory political hashtags
(“#qatari_terror_in_France, #ShameOnSpain, #ThirdTerroristList). In
the example below, we observe a cluster of accounts, all created on
July 28, 2017 or September 24, 2017, amplifying Mr. Thabet’s account
repeatedly within a short time window on October 10, 2017.

Figure 3: Coordinated amplification of several tweets by MostafaThabetM by
accounts created on two dates

5.2 Arabic-language Content

The Arabic content consisted of a significant amount of religious app auto-
generated tweets, sports commentary, music fan commentary, spam, porn,
and news headline tweets. To find and assess the political influence-related
narratives onTwitter, we examined in detail tweets related to Egyptian regional
allies and adversaries, and prominent leaders.

Somalia
There were 20,103 tweets from 534 accounts related to لاموصلا , “Somalia” and

لاموصلاضرأ , “Somaliland”, in both English and Arabic.The tweets dated back
to 2011, but most were from 2018 onwards.

Geopolitically, Somalia is an economic battleground for Qatar and Turkey to
face off against the UAE and Saudi Arabia, who in recent years have competed
for key shipping routes along the Horn of Africa. In June 2017, Saudi Arabia,
the UAE, Bahrain, and Egypt cut political and economic ties with Qatar, im-
posing an economic blockade and accusing it of supporting militant groups.
Somalia’s president, Mohamed Abdullahi Mohamed, also referred to as Far-
majo, decided Somalia would stay neutral despite pressures from the UAE
and Saudi Arabia to cut ties with Qatar. According to the International Crisis
Group, the UAE took Farmajo’s decision to stay neutral as a confirmation he
wasmoving the country closer to Doha; Crisis Group reported that the UAE be-
lieved Farmajo had received funds from Qatar before his election in February
2017, months before the blockade. These political sentiments against Farmajo

9

https://www.crisisgroup.org/africa/horn-africa/somalia/260-somalia-and-gulf-crisis
https://www.crisisgroup.org/africa/horn-africa/somalia/260-somalia-and-gulf-crisis


and Qatar were among the dominant narratives we saw in tweets related to
Somalia.

Large accounts such as the newspapers elyamanalaraby.com and El Fagr
helped shape three major themes in the dataset: first that the Somali govern-
ment and its president, Farmajo, are corrupt, second, that Qatar is responsible
for and linked to terrorism in Somalia, and finally that the UAE is a force of
good in Somalia. The narratives were pushed through two primary hashtags,
#FarmajoTearingSomaliaApart and #QatarTampersWithSomaliasSecurity.

#FarmajoTearingSomaliaApart
Thehashtag, #FarmajoTearingSomaliaApart appeared 2,616 times in thedataset
over a two-day period beginning March 8, 2018. This hashtag coincided with
the finalization of a deal between Somaliland and Dubai’s state-owned port op-
erator, DPWorld, in early March 2018 to expand the Berbera port. The project
was opposed by Farmajo and the Somalian Parliament. Those hashtagged
tweets linked to articles that declared the Somali president’s term a failure,
raised suspicions about how he came to power, and reported on alleged pop-
ular discontent against the government. Some tweets from El Fagr News
and El Fagr’s editor claimed there was evidence of Qatar financing terrorist
movements in Somalia, and included links to El Fagr’s coverage.

The hashtag #QatarTampersWithSomaliasSecurity appeared 10,880 times over
a 9 day period, from April 4, 2018 to April 25, 2018. The Arabic language
version of the hashtag, لاموصلا_نمأب_ثبعت_رطق , almost always accompanied the
English hashtag. Many of the tweets using the hashtag accused Qatar of fi-
nancing terrorism in Somalia, a narrative additionally presented in tweets of
@MostafaThabetM (whom the accounts retweeted). Thabet’s tweets included
claims that Qatar was financing armed groups, recruiting mercenaries, and
exploiting the “difficult living conditions in Somalia”. Other tweets using the
hashtag shared a number of similarities : #QatarTampersWithSomaliasSecu-
rity in both English and Arabic, the incorporation of hashtags #باهرإلا_لومت_رطق ,
“#Qatar_funds_terrorism” and #نيدمحلا_ميظنت , “#Al-Hamadin organization” (a term
that refers to the government of Qatar), and an article link or Twitter status
from the account @alyamanalaraby.

Figure 4: An example of the account @MostafaThabetM using #QatarTamper-
sWithSomaliasSecurity in English and Arabic.

10

https://www.crisisgroup.org/africa/horn-africa/somalia/280-somalia-somaliland-perils-delaying-new-talks


The hashtag was also used to push positive narratives about the UAE, such
as one tweet that linked to a video on elyamnelarby.com in which a Somali
citizen recites a love poem for the UAE. Another tweet from El Fagr News said
that the Somali people were calling on the UAE to save them from Qatar. A
recurring narrative was that Somalia was trying to maintain good relations
with the UAE, despite Qatar and Turkey generating conspiracies about the
presence of the UAE in Somalia.

Iran
Iran was another important topic of conversation among the accounts in the
data set. There were 53,281 Arabic-language tweets coming from 976 accounts
about Iran (Arabic: ناريإ ) Half of the tweets occured in 2018.

Figure 5: Arabic Tweets in the Dataset Containing the word Iran (Arabic: ناريإ )

The main narratives in the Iran subset were anti-Iranian regime, and included
opposition to positive diplomatic relations between Iran and Qatar in Qatar’s
diplomatic dispute with its Gulf Arab neighbors. As noted above, in 2017, a
Saudi-led coalition of Arab Gulf states severed diplomatic relations with Qatar
and blocked their respective air and shipping routes from Qatar. Among the
reasons for the disputewereQatar’s alleged support for terrorism in the region,
and its ties to Iran and Turkey. Throughout the crisis, Iran and Turkey have
provided supply relief to Qatar by increasing their exports to the Gulf country.
The top hashtags in the Iran subset are all in Arabic: #Uprising_ Iranian_-
People (Arabic: يناريالا_بعشلا_هضافتنا ), #Qatar (Arabic: #رطق ), #Iran (Arabic: #ناريإ ),
#Protests ( #تارهاظت ), and #Iranian_Demonstrations (Arabic: #ناريإ_تارهاظم ).

The accounts in the Iran subset received relatively little engagement in terms
of likes, mentions, and retweets. The highest engagement tweet by likes across
the subset was a September 9, 2019 tweet by @ElfagrNews that received 73
likes, 17 replies, and was quoted three times. The tweet links to an Elfagr
News article that claimed that Iran was responsible for a drone strike on
state-owned Saudi Aramco oil processing facilities at Abqaiq. The Huthis in
Yemen have since claimed responsibility for the attack, Iran has denied the
attack, and both Saudi Arabia and the U.S. maintain that Iran was directly
responsible. As of December 2019, the United Nations Security Council was
unable to corroborate claims by the United States and Saudi Arabia that Iran
carried out the attack on the Aramco facilities in Abqaiq and Khurais.

11

https://www.elfagr.com/3721393
https://www.elfagr.com/3721393
https://foreignpolicy.com/2019/12/20/un-questions-evidence-iran-missiles/


About 20% of the content about Iran came from three of the high-volume,
large news accounts: @elyamnelaraby, @almashhdalaraby, and @ElfagrNews.
The most frequently shared domain among tweets about Iran was elyam-
nelaraby.com, the Arabic language news website. These URLs linked to sensa-
tionalist Arabic-language headlines, translated below:

• “Disclosure of the secret of the proliferation of brothels in Iran” (277
references)

• “Why did the Iranian authorities ban the publication of divorce rates?”
(276 references)

• “After the first ‘Rouhani’ mandate ... the most prominent problems of
the Iranian economy” (210 references)

• “AIDS in Iran .. Why do Iranian youth resort to illegal sexual relations?”
(183 references)

#iranelections2017
Similar to elsewhere in the broader dataset, examination of the Iran subset
activity revealed a number of accounts that were created in blocks, then
pushed coordinated Arabic tweets at the same time. One of these blocks
retweeted an account with the hashtag #iranelections2017 around the time
of the May 19th, 2017 Iranian presidential election between the incumbent

12

https://www.elyamnelaraby.com/
https://www.elyamnelaraby.com/


president, Hassan Rouhani, and the hardline conservative candidate, Ebrahim
Raisi

As an example, on April 26, 2017 twenty now-deactivated accounts, most
created between April 4, 2017 and April 12, 2017, all retweeted the below tweet
within minutes of each other:

The tweets linked to an elyamnelaraby article that falsely stated that Iran
was on the brink of “a real revolution that overthrew all ministers coinciding
with the proximity of the presidential elections.” Given the prominence of
other hashtags in the set like #protests and #uprising, these retweets are in
line with the narrative across the broader Iran subset that pushed an Iranian
regime-change narrative.

#Qatar
The Qatar-focused tweets in the Iran subset pushed anti-Qatari and anti-
Iranian narratives that criticized the leaders of both nations. 68 percent of the
tweets in the Iran subset contained both the Arabic hashtags for Qatar ( #رطق )
and Iran ( #ناريإ ). Half of the tweets containing the Qatar hashtag occured in
2018 (with some others in 2017 and 2019). The accounts frequently tweeted
about Qatar being in the pocket of the Iranianmullahs or urged Qatari citizens
to side with Saudi Arabia in the diplomatic crisis.

Examples of these tweets include:

13

https://bit.ly/2X1D6xe


6 English-Language Content

While there were a relatively small number of English language tweets (ap-
proximately 250,000), there were interesting behaviors among some English-
language tweeters in the El Fagr dataset. Similarly to Arabic activity, English-
language accounts were created in blocks, and coordinated activity appears
repeatedly in English as well, suggesting attempts to reach a broad audience
for at least some of El Fagr’s coordinated influence campaigns.

Some of the older accounts in the dataset are very clearly spam; this includes
some English language creations, made in 2009, that were active for a period
of a couple months to push commercial products. They never switched lan-
guages or appeared to engage or retweet the main accounts pushing influence
narratives. It is possible they were included in the takedown because of be-
havioral or other links, or were perhaps part of a block in which ownership
was transferred but not leveraged.

Overall, the personas were flimsy. One older account had an Arabic name but
tweeted English-language porn content. Some bilingual-seeming accounts
fawned over celebrities, such as Samira Said, or tweeted great-life-question
prompts (“How do you define ‘smart’?”) via the Ask.fm twitter integration.

Some of the behavior served to amplify English-language content from the
major news accounts that produced primarily Arabic content. For example,
on May 18, 2017, twenty now-deactivated accounts, all created on five days
between April 4, 2017 and April 12, 2017, retweeted the below tweet within
minutes of each other.

RT @alyamanalaraby: The involvement of Qatar in the abduction

14



of “Swiss woman” from Yemen
ندع_لها_ةاناعم_فعاضت_رطق#

رطقاي_اذامل#

عإلا_مومس#

One unique finding in the English language content is an effort to amplify
content intended to weaken positive sentiment between the United States
and Qatar. Some of the tweets focused on denigrating Al Jazeera, insinuating
that it was insulting President Donald Trump. In these attempts, a handful of
specific accounts with moreWestern-sounding names would create tweets,
and then other accounts would amplify them.

Figure 6: Two bursts of tweets by ‘creator’ accounts

Figure 7: Amplifier accounts retweeting the creators

In this campaign, the accounts linked to YouTube videos for a channel called
“Against Terrorism”. The tweets got minimal engagement outside of the net-
work itself; the videos received about 5000 views each. Each focused on an
insult that “Qatari Al Jazeera” had committed against Trump. The videos on
the channel in the image below were all created on April 6th, then tweeted on
April 7th, 2018, suggesting that the channel was part of the operation.

15

https://www.youtube.com/watch?v=RWFWK3GiDgg&feature=youtu.be


This type of coordinated behavior among the English-language networks hap-
pened on multiple occasions. Looking at a network graph generated by men-
tions data (follower/following relationships are not included in Twitter’s re-
lease) shows that El Fagr and Elyamnelaraby were also amplified by the dense
account clusters involved in the English-language amplification processes.

16



Figure 8: A directed network graph of accounts showing a distinctive mention
pattern observed on multiple occasions; the accounts inside the dense “star”
shape created content, and the circle of accounts surrounding them amplified
them. An arrow indicates that Account A mentioned (->) Account B. This
image includes mentions of accounts within the takedown set only; outside-
set mentions were removed

Beyond this small amount of U.S.-focused content, regional politics dominated
the material. As in the Arabic content, Qatar, Iran, Yemen, and Libya-related
smear campaigns figure prominently in the English-language tweets. Some
brief summaries of topics that appeared in English:

Qatar
Qatar was a significant focus of the network in English as well as Arabic; top-
ics in the English content are similar to those discussed in the Qatar section
above. @TheQatarInsider, a previous Saudi-linked influence operation ac-
count, appears in the form of both links to the domain and via retweets of the
previously-suspended @theqatarinsider Twitter account. Several of the ac-
counts retweeted @theqatarinsider in quick sequence, including ElfagrNews,
elyamnelaraby, and a dedicated Qatar opposition account taken down with
this data set, @againstqatar.

The @againstqatar account was created in June 2017 when Saudi Arabia and
its Gulf allies first broke ties with Qatar. The majority of @againstqatar tweets
linked to the now-defunct The Qatar Insider website or retweeted@theqatarin-
sider. According to a 2018 USA Today report, The Saudi American Public Rela-
tion Affairs Committee (SAPRAC) paid $2.6 million to the formerWashington,
DC lobbying firm, Podesta Group, for services including creating and running
The Qatar Insider website.

17

https://theqatarinsider.com/
https://www.usatoday.com/story/news/world/2018/07/25/how-diplomatic-crisis-among-gulf-nations-led-fake-news-campaign-united-states/831931002/


Similar to the Arabic language tweets about Qatar, the English language tweets
supported the Gulf blockade of Qatar, pushed narratives claiming Qatar sup-
ported terrorism in the region, and criticized Qatar’s relationship with Iran.

Examples of these tweets include:

@againstqatar: RT @theqatarinsider: #Qatar and its ties to #Ter-
rorism - connecting the dots never been easier!

@againstqatar: RT@theqatarinsider: Anold interviewwith@JCZarate1
talking about #Qatar’s connection to Islamic extremism. #Qatar-
Crisis

@againstqatar: RT @theqatarinsider: Is #Qatar really under a
siege? It’s not an embargo, it’s cutting ties. Plain and simple.

The accounts also amplified another anti-Qatar account, @QatariLeaks. The
now suspended Twitter account, @QatariLeaks (and its suspended re-spawn
@QtrLeaks) produceddisinformation aboutQatar and linked toQatariLeaks.com,
aWikiLeaks-style whistleblowing website. Almost 400 tweets in the English
language subset retweeted content from@QatariLeaks on issues ranging from
criticism of Qatar’s alliances with Turkey and Iran, to corruption and anti-Arab
sentiment among Qatar’s leaders. Almost 90 percent of the retweets occurred
during the summer of 2019. QatariLeaks is covered in-depth in another Twitter
takedown report published by the Stanford Internet Observatory.1

RT @qatarileaks: #Doha and #Ankara ordered their cronies to
move against #Sudan, as #Evil_alliance decided to avenge the fall
of #AlBashir…

RT @qatarileaks: Hossein tab is #Tehran’s man in #Doha who
planned to supply #Houthiswith ballisticmissiles to attack #Riyadh
#QatariLeak…

RT@qatarileaks: #Doha gang is relentless in plundering countries’
wealth, developed a vicious agenda to loot #Kenyan gas through
#Somalia…

RT@qatarileaks: #Doha gang never stop escalating against #Arab-
Neighbors, as #Bahrain revealed #Hamadeen’s attempts to defame
the Kingdom

The accounts also mass-retweeted United Arab Emirates Minister of State for
Foreign Affairs Anwar Gargash’s English-language tweets about Libya and
Qatar, which leveraged the hashtag #qatar_island_of_terrorism, in 2019.

In another, slightly baffling situation related to Qatar, a cluster of creators
and retweeters (behaviorally identical to those involved in the Trump-related
content) pushed the English-language hashtag #OpposeQatarVisit, which was
an attempt to get people to turn out for protests inWhitechapel, UK. There
were over 600 tweets and retweets in a day and a half period beginning on July

1See ”Blame it on Iran, Qatar, and Turkey: An analysis of a Twitter and Facebook operation
linked to Egypt, the UAE, and Saudi Arabia”

18



23, 2018. However, perplexingly, some of the accounts appear to have created
content that seemed opposed to #OpposeQatarVisit as well, calling it “Saudi
propaganda”, and urging UK citizens not to fall for it. The same accounts
created content both supporting and opposed the protest; the amplifiers am-
plified all of it. It is unclear what the purpose of this activity was; it did not
seem to be a sophisticated attempt to have one set of accounts support and
another oppose the protests to create social unrest, because the same cluster
of accounts executed all of it. The volume of content was not matched by any
comparable engagement; the entire collection of tweets amassed 47 likes.

Yemen
There was a ring that pushed coordinated anti-Huthi content, consisting of
accounts created in 2013 that had no English-language tweets until 2019, then
spam tweets, and finally anti-Huthi tweets.

Sudan
Therewas a significant amount of English-language #StandWithSudan and #Su-
danUprising content during the protests that occurred in Sudan in June 2019.
The retweets were supportive of the protestors, noting that they were rejecting
the Muslim Brotherhood, and included amplification of the activist hashtag
#BlueforSudan. There were dozens of accounts that repeatedly retweeted UAE
Minister of State for Foreign Affairs Anwar Gargash. Much of this content
co-occurred with content related to Libya that was starkly critical of Turkey
and Erdogan.

Libya
Narratives about Libya were pro-Khalifa Haftar (the Commander of the Libyan
National Army). They consisted primarily of simple praise and cheering for
his forces in the ongoing Libyan conflict, offering support through tweets such
as “God bless Haftar and our Soldiers”, “Haftar is going to win ”, and so forth.
The Libyan content was often additionally anti-Turkey; “#turkey destroyed
#libya” was a recurring theme. There were numerous allegations that Turkish
President Erdogan is behind terrorism in Libya.

RT @yacoubsaaad: The terrorist #Erdogan ,The first supporter of
terrorism , #Haftar will crush him
#turkey #Libya
#StandWithSudan
#Libya

Pro-Egypt and Egyptian allies content
Much of the content related to Egypt in the English-language data set was
spam. There were large retweet clusters that amplified accounts such as
@TrendsInEgypt (previously taken down, does not appear to be in any coor-

19



dinated inauthentic behavior data releases so it was possibly simple spam).
There were accounts that retweeted Egyptianmusicians and celebrities. There
were a few focused on praising Egyptian tourism.

Therewas somepro-regimecontent throughout thedataset, including retweets
of the Ministry of Foreign Affairs, and praising the government and military.
There were tweets labeling the Muslim Brotherhood a terrorist group. Other
tweets were effusive in their praise of President Sisi: “We love EgyptWe sup-
port president Sisi”, “The most wanted President loved President and human
President Sisi, Mi Amor you are the President I always wanted”, and “In or-
der to give President Sisi all his accomplishments in 5 years of his work it
would take a book to write” are representative examples. Similarly effusive
praise was lavished upon the late ruler of Abu Dhabi Sheikh Zayed Al Nahyan.
Dozens of accounts simultaneously retweeted “Sheikh @Zayed Al Nahyan: A
UAE Leader Also Held in Egypt’s Heart” on May 27th, 2019.

7 Closing

The El Fagr network is intriguing because of its attribution to amedia property,
rather than a mercenary organization (of which there have now been several
Egyptian examples) or a government. The topics the network pushed were
not unique, which is a matter for further research, but it is an interesting
tactical hybrid. The extensive amplification of the editor of the paper, whose
influence those behind the operation likely wished to increase, is reminiscent
of promotional spam and “clout”- or brand-enhancing activities. The fake
media property handles and the distinct creator-vs-amplifier personas are
more evocative of political or activist operations.

20



The Stanford Internet Observatory is a cross-disciplinary program of research, teach-
ing and policy engagement for the study of abuse in current information technologies,
with a focus on social media. The Observatory was created to learn about the abuse
of the internet in real time, and to translate our research discoveries into training
and policy innovations for the public good.


	Summary
	Key takeaways
	Summary Statistics
	Accounts
	Tweets
	Domains & Content

	Background
	El Fagr
	Past Takedowns for Coordinated Activity Originating in Egypt

	El Fagr Takedown, April 2020
	Themes & Behaviors
	Arabic-language Content

	English-Language Content
	Closing

